Zoek tips

1. Stel van tevoren vast wat je precies zoekt

Voordat je het toetsenbord aanraakt, zul je eerst moeten verwoorden wat je precies zoekt. Documentalisten,  super searchers in het jargon, doen dat bijvoorbeeld wanneer ze je vragen om te benoemen waar je naar op zoek bent, waarom je dat wilt weten, en voor welk doel je het wilt gebruiken.

Een hulpmiddel vormen de "vijf w's" die journalisten trachten te beantwoorden wanneer ze een nieuwsbericht opschrijven: wie, wat, waar, wanneer en waarom.

 Een andere manier is: bedenken welke woorden (idealiter) zouden voorkomen op de webpagina die je zoekt.

Voorbeeld: op zoek naar een reisverslag vanuit het Himalaya-gebergte? Aan termen als "bergsport" of "alpinisme" heb je niet veel. Termen als: "Himalaya", "basiskamp", "de volgende dag", of "klimmen" kunnen je wel eens veel verder helpen.

Voor een biografie van een bekende schrijver kan je naast de naam van de auteur gebruiken: "geboren", "debuut" (of bij Google: "debuut*", wat staat voor debuut-plus-nogwat, zoals: debuutroman.

2. Kies de beste

Kies de beste zoekmachine voor de soort vraag die je hebt. Iedere zoekmachine of -site is anders en heeft zijn sterke en zwakke kanten. Belangrijk is het verschil tussen robots (zoals Google en AltaVista) en indexen (zoals Startpagina).

In het algemeen:

  • met een zoekrobot ga je op zoek naar specifieke informatie op een webpagina
  • met een index ga je op zoek naar een site, waarvan je aanneemt dat de gezochte informatie er te vinden is
  • Daarnaast kan je gebruikmaken van gespecialiseerde zoekmachines op allerlei terreinen: juridische startpagina's, medicijnen-robots, prijsvergelijkers, huizensites, enz.

3. Gebruik meerdere zoektermen

Internet is te groot. Over zeer veel onderwerpen is meer geschreven dan je ooit kan lezen, en toch zijn er talloze internetters die met een enkel algemeen woord gaan winkelen bij een zoekmachine.

Met uitsluitend termen als: "lespakket", "sesamstraat", "advocatuur" krijg je geen verheffende resultaten. Dus: Wees specifiek: "lespakket basisschool water dijken", "pino sesamstraat", en "advocaat arbeidsrecht utrecht" bijvoorbeeld (aanhalingstekens in deze voorbeelden weglaten!)

4. Hoofdletters

De meeste zoekmachines maken geen onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters. Wie op zoek is naar informatie over het softwarebedrijf van Jan Baan en niet wil verzanden in de banensites. Doet er goed in specifiek te zijn: bijvoorbeeld door tussen dubbele aanhalingstekens te zetten: "Jan Baan" of juist door bepaalde woorden uit te sluiten: "Baan -vacatures".

5. Kijk voordat je klikt

Zoekmachines geven niet voor niets het URL van de gevonden pagina. Daar kan je wat aan aflezen wanneer het gaat om de betrouwbaarheid en de afzender van de gevonden informatie.

Let op:

  • Is het een particuliere homepage? Te herkenen aan: een tilde, het woord "user" of domeinnamen bij providers als "geocities" of "tripod"
  • Staan er veel "xxx" in de domeinnaam of het URL? Blote-meidenwaarschuwing.